احکام اسلامی

احکام اسلامی

احکام اسلام حکیمانه ترین دستورات برای سعادت بشر است ،هیچ چیز حرام نشده مگر اینکه برای  انسان وجامعه بشری سم کشنده و نابود کننده است وهیچ چیز مکروه نشده مگر اینکه برای سعادت بشر زیان آور است .

هیچ چیز واجب یا مستحب شمرده نشده مگر اینکه باعث رشد وتعالی بشر است ریشه تمام بدبختی های در جهل است ، احکام اسلام آب زلال است از گوراترین چشمه ها که عطش هر تشنه ای را فرو می نشاند وهر مریضی را شفا می دهد وهر جامعه ای را سعادتمند  می کند .

وائمه توصیه نموده اند تاریکی ها بدون اطاعت از قوانین اسلام قران برطرف نخواهد شدو هرچه بر اساس تقوا پایه گذاری شود نابود شدنی نیست دنیا دریای عمیقی است که خلق بسیاری در آن غرق شدند . تو ایمان به خدا را کشتی خود در این دریا قرار بده ، باد بان آن کشتی را توکل بر خدا و زاد توشه در آن را تقوای الهی مقرر کن آگر از این دریا نجات یابی به برکت رحمت خداست واگر غرق وهلاک شوی به خاطر گناهان خودت می باشد.

بخشی از خ 25 نهج البلاغه پس ای بندگان خدا از خدا بترسید واز خدا به سوی خدا فرار کنید واز راهی که برای شما گشوده بروید وظایف ومقرراتی که برای شما تعیین شده به پا دارید اگر چنین باشد علی (ع) ضامن پیروزی شما در آینده می باشد اگرچه هم اکنون به دست نیاورید ،اگر نجات یافتید به برکت رحمت خداست واگر غرق وهلاک شدیم به خاطر گناهان خودمان است ، چون از راهی که برای ما گشوده نمی رویم  ووظایف ومقرراتی که برای ما تعیین شده بپا نمی داریم  هم اکنون روزگاری است که ساز وبرگ شیطان تقویت شده ،نیرنگ وفریبش همگانی است وبه دست آوردن شکار برای او آسان است.  

   انسان و جوامع انسانی  برای زندگی کردن به نعمت سلامت و امنیت وعلم ، ایمان که مکمل یکدیگرند نیازمند ند وبرای سلامتی روح وروان وجسم خود به رعایت بهداشت  نیازمند است واز طرفی برخی امراض واگیر دار هستند و پیشگیری لازم است تا مریض نشویم اگر بخشی از جامعه بیمار شوند وپیشگیری نشود بدلیل ارتباط با سایر افراد جامعه ، خواه ناخواه دیگران را نیز بیمار خواهند نمود مگر اینکه پیشگیری اصولی نمایند واگر جامعه بیمار شود دیگر ، آن جامعه سعادتمند نخواهد بود و راه به جایی نخواهد برد فردی که بهداشت فردی را رعایت نمی کند خودش را بیمار می کند وجامعه را به سوی بیماری  وهلاکت سوق می دهد ،اما اگر جامعه ای بهداشت لازم برای یک جامعه را رعایت نکند جامعه را به سوی فنا و نابودی می کشاند پدیده طلاق امروز یکی از آثار مخرب رعایت نکردن اخلاق در جامعه است .

اسلام یعنی ایمان آوردن به خداوند وتسلیم در برابر فرمان او معنی لغوی اسلام «سالم شدن» و «رهایی یافتن از آفات» است بدرستیکه اگر به معنای واقعی اسلام رادرزندگی مان پیاده کنیم از آفات رهایی  می یابیم  اسلام شاهراهی است که چراغ های بزرگ وتابلوهایی  هدایت کننده ایی دارد ،اگر توجه کنیم همه از این دنیا خطرناک می توانیم به سلامت عبور کنیم وهمه در آخر این شاهراه به خدا برسیم ولی اگر تابلوها را نخوانیم بر اساس خیالات راه را بپیماییم در این صورت است که  شاهراه هدایت را به تشخیص خود رها نموده واز بیراه ها حرکت می کنیم تا به مقصد و مقصود برسیم اما حاشا وکلا که هرگز چنین نخواهد شد و سقوط خواهیم کرد،  خداوند دستور به سبقت در کارنیک راداده ولی بیشتر ما در مد ومسائل دنیوی مسابقه می گذاریم وبرای به دست آوردن دنیا دست به هر کاری می زنیم در حالیکه تنها به دست آوردن دنیا وظیفه ما نیست  بلکه  با اطاعت از دستورات خدا وپیغمبر می توانیم دنیا و آخرت را باهم به دست بیاوریم وزندگی سعادتمندانه ای داشته باشیم.

بعثت پیامبر اعظم (ص ) بی هیچ مبالغه واغراقی بعثت اخلاق است اخلاق در همه دورانها به خصوص دوره جاهلیت حلقه گمشده ی انسان ها سرگشته ونا آگاه بوده است . اگر این تن به اخلاق نیکوآراسته نباشد به پشیزی نمی ارزد .

امروز در آشفته بازار تکنولوژی آنچه به داد انسان می رسد اخلاق است ، انسان فطرتا تشنه پاکی ونیکویی است وباید بداند که از دروغ ،حسد فریب ،شهوت وشهرت طلبی راهی به دهی نمی توان برد .

بزرگان دین فرموده اند شما نمی توانید با مال های خود مردم را به سوی خود جذب کنید پس با اخلاق آنها را به خود علاقمند سازید خود آنها نیز چنین بودند چرا که آن مردم متعصب وتند خو را مجذوب وفدایی خویش ساخته بود ند .

 وقتی زید بن حارثه قبل از اسلام در جنگی اسیرشده بود رسول خدا (ص ) فرمودند اختیار را به خود زید واگذار می کنم اگر خواست با شما بیاید من چیزی نمی خواهم او را رایگان ببرید وگرنه همین جا بماند هنگامی که جریان را به زید گفتند از آن جا که اخلاق نیک پیامبر اکرم سخت در او اثر کرده بود از آزادی و رفتن نزد خویشانش صرفنظر کرد وحاضر شد به عنوان برده همچنان خدمتگزار پیامبر (ص) بشد (منتهی الاآمال 1/90)

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : احسان محــمدی
تاریخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: